- Primark verkoopt ultragoedkope kleding en wisselt razendsnel van collectie.
- Woensdag presenteert de modeketen een 10-jarenplan om de toeleveringsketen duurzamer te maken.
- Volgens experts zijn de geformuleerde doelen nog niet heel concreet.
Modeketen Primark staat bekend om de ultragoedkope kleding die snel rouleert. In een tijdperk waarin klimaatzorgen steeds prominenter worden, is fast fashion niet meer iets om je als merk in positieve zin mee te onderscheiden.
De Ierse modeketen die ook in Nederland prominent aanwezig is, heeft dit ook begrepen en wil het roer omgooien. Woensdag presenteert het bedrijf een 10-jarenplan om de toeleveringsketen duurzamer te maken, zo meldt Het Financieele Dagblad.
Primark wil wel goedkoop blijven, dus de prijsstrategie verandert niet.
Een van de beloften is dat meer kleding in 2025 langer mee zal gaan en recyclebaar wordt. Ook gaan plastic wegwerptassen in de ban. En in 2030 moet de CO2-voetafdruk in de toeleveringsketen zijn gehalveerd.
Tegen het FD zegt Lynne Walker van Primark, die verantwoordelijk is voor het duurzaamheidsplan, dat er grote investeringen nodig zijn voor verduurzaming. Bedragen wil ze niet noemen.
Primark gaat jaarlijks een duurzaamheidsverslag uitbrengen dat door een externe accountant wordt gecontroleerd.
Onderzoeker Natascha van der Velden, gepromoveerd bij de TU Delft op het gebied van duurzame kleding, zegt tegen het FD dat de doelen van Primark concreter hadden gekund. "Als het zo vaag blijft, is het voor de buitenwereld moeilijk om de beloftes te verifiëren."